Hvordan skal jeg behandle forhøjet blodtryk?

Spørgsmål:

Jeg har i en årrække haft forhøjet blodtryk. Jeg fik sidste år Losartan, men det var ikke nok, så i foråret skulle jeg supplere med Bisoprolol. Ved seneste måling var blodtrykket dog stadig for højt. Min læge foreslår, at vi sætter dosis op for Bisoprolol, men jeg er utrolig træt og føler mig utilpas og inaktiv. Jeg spurgte min læge om det kunne skyldes pillerne, og hun sagde, at de godt kan give træthed. Er der andre præparater, der er bedre, når man har polio?

Svar:

Det er rigtigt, at en hyppig bivirkning for både Losartan og Bisoprolol er træthed, så det kan sagtens forklare dine træthedsproblemer.

Nu kender jeg jo ikke alle detaljer om din sygehistorie, men forhøjet blodtryk kan behandles med mange forskellige præparater. Generelt er det sådan, at præparater i de grupper, som lægerne kalder Calcium antagonister ikke har de bivirkninger, men de er ikke altid nok til at nedsætte blodtrykket tilstrækkeligt.

Ud over medicin kan man også nedsætte sit blodtryk ved at ændre livsstil. Jeg ved jo ikke, om det er relevant for dig, men det betyder, at man skal holde op med at ryge (hvis man gør det), tabe sig, hvis man er overvægtig og undgå at drikke for meget alkohol og spise for meget salt. Motion er også en god ting, men det er ikke sikkert, at du kan klare det.

En anden ting er, at man i lægekredse diskuterer, hvor langt nede blodtrykket bør være. Det er der ingen standardløsning på. Det afhænger bl.a. af, om man har andre sygdomme (f.eks. sukkersyge) og hvor gammel man er. Hertil kommer, at nogle læger taler for et relativt lavt blodtryk, mens andre er mindre restriktive.

Grunden til, at man skal have behandlet et forhøjet blodtryk er, at et forhøjet blodtryk giver en øget risiko for at få hjertekredsløbssygdomme (blodpropper og dårligt hjerte). Men der er altså tale om at nedsætte en risiko for hjertekarsygdomme, og det vil sige, at man skal overveje, om bivirkningerne ved medicinen opvejes af risikonedsættelsen.

Jeg tænker, at det vil være en god ide, at du tager en snak med din læge om det spørgsmål. Efter sådan en snak må du så selv tage dit valg, for det er i sidste ende dig selv, der kan vurdere om risikonedsættelsen er bivirkningerne værd, eller om du hellere vil undgå bivirkningerne og leve med en let øget risiko.

Venlig hilsen
Lise Kay