Sund kost for polioramte

Anbefalinger om sund livsstil gælder for dig, der har haft polio, som for alle andre. Der er imidlertid nogle anbefalinger, der især er vigtige for dig.

Efterhånden som du bliver ældre, sker der ofte et fald i aktivitetsniveauet og dermed også i dit behov for at indtage energi. For nogen bliver appetitten mindre, og der kan derfor være brug for at justere lidt på kosten, så din krop for det den har brug for – uden at få for meget.

Hvis du spiser lidt mindre, end du har gjort tidligere, er det ekstra vigtigt, at den mindre mængde mad giver dig lidt mere protein og den samme mængde vitaminer og mineraler som før. Behovet for vitaminer og mineraler er det samme som tidligere i dit liv, mens behovet for protein er lidt større.

Du kan med fordel følge de officielle kostråd, men derudover er der nogle ting, du skal være særligt opmærksom på som polioramt. 

Bevar din muskelmasse

Proteiner er vigtige for at bevare mest muligt af din muskelmasse. Som tommelfingerregel skal mængden af de fødevarer, der indeholder meget protein, fylde lige så meget som tidligere — også selvom du spiser mindre. Det er derfor hvidt brød, kartofler, pasta og ris, du først og fremmest skal skære ned på – og ikke proteiner.

Gode kilder til protein er:

  • Fisk
  • Fjerkræ 
  • Æg
  • Mælkeprodukter
  • Kød
  • Bælgfrugter (bønner og linser)

Det er lettere at få nok protein, hvis du spiser fødevarer med protein ved alle dagens måltider. Om morgenen kan du fx spise æg eller et surmælksprodukt.

Stærke knogler

Ud over stærke muskler, er det også vigtigt at have stærke knogler. Både D-vitamin og calcium er vigtige i forhold til knoglerne, ikke mindst når du kommer op i årene. Hvis du igennem længere tid får for lidt D-vitamin, øger du din risiko for at falde og for at brække dine knogler.

Du kan enten få D-vitamin gennem den mad, du spiser, eller ved at komme ud i solen, så vitaminet dannes i din hud. Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin, men når du kommer op i årene, danner huden mindre D-vitamin.

Gennem maden får du lettest D-vitamin ved at spise fede fisk fx:

  • Sild
  • Makrel
  • Laks

Æg indeholder også lidt D-vitamin. D-vitamin hjælper optagelsen af calcium. Ved at få ca. ½ liter mælkeprodukt dagligt og/eller et par skiver ost får du både tilstrækkeligt calcium og et vigtigt tilskud af protein.

Som polioramt har du særlig risiko for at få knogleskørhed, fordi knoglernes styrke afhænger af hvor stærkt musklerne trækker i knoglerne. For at forebygge knogleskørhed anbefales det, at alle polioramte spiser tilskud af kalk og D-vitamin hver dag.

Polioramte kvinder har en let øget risiko for at få brystkræft, samtidig er der noget, som tyder på, at personer, der ikke får tilstrækkeligt med folinsyre (et B-vitamin) har øget risiko for at få brystkræft. Det kan derfor være en god ide, at polioramte kvinder tager vitaminpiller med folinsyre i. Det daglige behov er 300 mg.

Få tilpas at drikke

Kroppen har brug for vand for at fungere optimalt. Når du kommer op i alderen, har mange sværere ved at føle tørst. Derfor har du en højere risiko end andre for at komme i væskemangel. Denne tilstand kan forværres hos mange, som får vanddrivende medicin. Væskemangel kan give anledning til symptomer som træthed, forvirring, mathed, svimmelhed samt fald. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på at få drukket væske nok i løbet af dagen.

Vand dækker dit væskebehov uden at bidrage med unødvendige kalorier. Når du drikker vand i stedet for drikke med tilsat sukker eller alkohol, så er det nemmere at nå eller opretholde en sund vægt. Drik 1½-2 liter væske i døgnet og gerne mere, hvis det er varmt. Vælg gerne vand fra hanen. Kaffe og te tæller med i dit væskeregnskab. 

At drikke alkohol, når alderen stiger, kan give udfordringer. Det skyldes, at du generelt har mindre væske i kroppen, og derfor bliver promillen højere. Alkohol kan også forringe effekten af eventuel medicin og øge bivirkningerne. Et overforbrug af alkohol kan ikke alene ødelægge leveren, men også nerver. Det kan få mere alvorlige konsekvenser, hvis du har haft polio, fordi du i forvejen har færre nerver at trække på.

Hold øje med vægten 

Både undervægt og overvægt kan være dårligt for helbredet og for, hvordan du selv kan klare din hverdag. Du kan med fordel veje dig regelmæssigt. Hvis du oplever, at du pludselig taber dig eller tager på, er det en god ide at tale med din læge.

Opskrifter på sund mad

Få inspiration på sunde og lækre opskrifter

Se vores opskrifter på sund mad