Stærke knogler

Som polioramt er det udover at have stærke muskler, også vigtigt at undgå at brække knoglerne, fordi man måske allerede er på kanten af de ressourcer, man har. Det kan derfor være svært at komme i gang igen efter et brækket ben eller en brækket arm.

Er knoglerne skøre, øger det selvsagt risikoen for at få et knoglebrud, og derfor er det særligt vigtigt at vide noget om knogleskørhed, og hvordan man forebygger det.

Knoglerne justeres hele livet. Der sker løbende minimale opbygninger og nedbrydninger, så knoglerne konstant tilpasses kroppens aktivitet. Knogleopbygningen stimuleres primært ved, at musklerne bruges og dermed trækker i de knogler, de sidder fast på.

Blev musklerne svage som barn, medførte det derfor, at væksten af knoglerne blev hæmmet, og det svage ben eller arm blev mindre. Senere i livet vil et svagt muskeltræk betyde, at knogleopbygningen ikke kan følge med knoglenedbrydningen, og knoglerne bliver svage. 

For at opbygge knoglerne har de brug for kalk og D-vitamin. Får man ikke nok af det, vil knoglerne nedbrydes, selvom kroppens aktivitetsniveau er stabilt.

Generelt får man kalk gennem mælkeprodukter. Skal man opfylde sit kalkbehov gennem kosten, kan man f. eks. dagligt spise en ostemad og en portion ymer. Når man kommer op i årene, får man sværere ved at optage kalk fra tarmen.

Kroppens behov for D-vitamin dækkes især ved, at huden bliver udsat for sollys, hvorved kroppen selv danner D-vitamin. Du kan også få D-vitamin gennem maden, ved fx at spise fede fisk som sild, makrel og laks. Æg indeholder også D-vitamin og giver samtidig et vigtigt tilskud af protein.

Rygning, stort alkoholforbrug, arvelig belastning, samt behandling med binyrebarkhormon (prednison) giver også øget risiko for knogleskørhed. 

Polioramte rådes til dagligt at tage et tilskud af kalk og D-vitamin. Ofte er det dog ikke tilstrækkeligt, fordi de svage muskler ikke trækker nok i knoglerne til, de bliver opbygget. Det kan derfor være en god idé at tale med en læge om at få lavet en scanning, der kan afsløre knogleskørhed.

Har man knogleskørhed, kan man have gavn af forskellige former for medicin. I dialogen med lægen, skal man være opmærksom på, at en del medicin, der forebygger knogleskørhed, kan give bivirkninger, der falder i tråd med postpoliosymptomer, som derfor kan blive forværret.

Undgå knogleskørhed

  • Polioramte over 60 år bør tage et dagligt tilskud af kalk og D-vitamin (1-1,5 g kalk og 7,5 mikrogram D-vitamin)
  • Brug dine muskler så meget som muligt
  • Begræns dit tobaks- og alkoholforbrug
  • Tal med din læge om at blive scannet for knogleskørhed

Desuden har polioramte kvinder en let øget risiko for at få brystkræft. Samtidig er der noget, som tyder på, at personer, der ikke får tilstrækkeligt med folinsyre (et B-vitamin) har øget risiko for at få brystkræft. Det kan derfor være en god ide, at polioramte kvinder tager vitaminpiller med folinsyre i. Det daglige behov er 300 mikrogram.

Artiklen er et uddrag fra 'Livet med Polio - en håndbog fra polioramte', 2018