Træning og idræt

Som polioramt er det vigtigt at træne og være fysisk aktiv. Men der er også nogle særlige hensyn, du skal tage.

Forskning viser, at det er gavnligt at træne, når man har følger efter polio. Træningsprogrammet skal dog være tilrettelagt, så det passer til dig - og det skal være tilrettelagt på baggrund af årsagen til nedgangen i din muskelstyrke.

Hvis du har haft polio, og du ønsker at komme i gang med at træne, anbefaler vi, at du kontakter en fysioterapeut med erfaring i behandling af polio, så du kan få denne kan tilrettelægge din træning.

5 retningslinjer til din træning

Der er nogle overordnede retningslinjer, som du kan følge:

  • Gå langsomt frem
  • Træn med moderat belastning
  • Hold mange pause under træningen.
  • Ved kraftig sitren i musklerne eller muskelsmerter i flere dage efter træning, skal belastningen nedjusteres eller anden træningsform afprøves
  • Lad en erfaren fysioterapeut vejlede dig

Hent pjece om motion for polioramte (pdf)

Træn din balance

Som polioramt har du øget risiko for at falde og få en skade. For at minimere denne risiko, har det stor effekt at træne sin balance.

Hent pjece med balanceøvelser for polioramte (pdf)

Træning gennem PolioForeningen

PolioForeningen tilbyder træning og motion for medlemmer. Træningen er målrettet personer med en fysisk funktionsnedsættelse og varetages af erfarne instruktører. Træningen tilbydes forskellige steder i landet.

Se PolioForeningens træningstilbud