Træningsvideoer

Få inspiration til hjemmetræning med vores helt nye træningsvideoer.

Det er fysioterapeuter fra Specialhospitalet for Polio- og Ulykkespatienter, der har udarbejdet træningsprogrammet, og hver træningsvideo varer cirka 30 minutter.

Formålet med denne træningsvideo er at optimere dit åndedræt ved at sætte fokus på diafragma.

Om diafragma

Diafragma er kroppens største åndedrætsmuskel og er mest effektiv til at tømme og fylde luft i dine lunger. Den ligger på tværs i kroppen under lungerne og hæfter på den nederste ribbenskant. Den er fint flettet ind i dine stabiliserende mavemuskler og går hele vejen om til ryggen.

Når du er i aktivitet, og der stilles højere krav til stabilitet, benyttes diafragma ofte mere som en forstærkning til din mave og rygstabilitet end til at tømme og fylde lungerne.

Det samme kan ske, hvis du oplever smerte eller psykisk ubehag - så spændes diafragma, og den største bevægelse under åndedrættet vil ske højere oppe i din brystkasse og dermed også i den øvre del af lungerne.

Om øvelserne

Øvelserne har til hensigt at give diafragma mulighed for at arbejde dynamisk og løsne op for spændinger i kroppens midte. Øvelserne kan desuden give dig øget ro og velvære i både krop og sind.

Træningen udføres siddende eller liggende med mulighed for at ændre stilling undervejs, hvis der er behov for det.

Træningen bør ikke øge dine smerter. Hvis du oplever, at de øges, så lav øvelserne med mindre kraft eller skift stilling. Bliver du svimmel, så træd ud af øvelsen og vend tilbage til din egen åndedrætsrytme, til du igen føler dig klar til at fortsætte.

Inden træningen starter, er det godt at have tømt sin blære, have pudset sin næse, have behageligt løstsiddende tøj på, friskt luft i rummet og måske have et glas vand eller te i nærheden af dig.