Indstillingen bærer Nanna langt

Nanna Rasmussens ben bliver gradvist svagere, men postpolio får hende på ingen måde til at opgive sin aktive tilværelse.

”Jeg synes, det er dejligt at stå op hver morgen. At jeg så halter ud på badeværelset, det er noget helt andet. Men det bliver alligevel en god dag,” siger Nanna Rasmussen.

Hun er gået fra at bruge én stok, til to stokke og har nu anskaffet sig en rollator.

”Der kan godt være ting, jeg ærgrer mig over ikke at kunne, fordi jeg går så dårligt. Erkendelsen kan være en svær ting. Men jeg føler bestemt, at jeg har et godt og aktivt liv, som selvfølgelig er tilpasset min fysik. Sådan må det være,” forklarer Nanna.

Det har været vigtigt for Nanna at fastholde sine store interesser, selvom de fysiske forudsætninger har ændret sig. Hendes overkrop er dog ikke ramt af senfølger, og det giver muligheder. 

”Jeg plejer at sige, at mine ben er noget skidt, men fra livet og op, der har jeg det rigtig godt. Ofte kan jeg ikke stå oprejst på grund af smerter. Heldigvis kan jeg både sidde ned og strikke og snakke. Det vælger jeg at fokusere på, for det er da ikke helt skidt,” pointerer Nanna.

Veninderne er vigtige

Omdrejningspunkterne i Nannas aktive liv er hendes to døtre, som hun har kontakt med hver dag, børnebørn og veninder, som hun spenderer meget tid sammen med.

”Mandag morgen går jeg til svømning med andre polioramte, og hver anden måned mødes vi kun for at tale og give hinanden gode råd. Det betyder helt sikkert noget at omgås andre i samme båd,” fortæller Nanna. 

De taler bl. a. om de udfordringer, der følger med at blive ældre og have poliosenfølger.

”Ét af emnerne har været bolig. Mit tidligere hus havde to etager, og jeg kunne ikke blive boende, så nu har jeg fået en ny og mindre lejlighed. Alting til sin tid. Jeg kunne vel godt sætte mig over i et hjørne og være ked af, at jeg ikke kunne blive i huset, men det ligger ikke til mig. Jeg ser positivt på tilværelsen, og jeg har et rigtig godt liv. Jeg kan være aktiv og dyrke det samvær, jeg gerne vil. Fysisk ved jeg, hvad jeg ikke kan, og hvad poliosenfølgerne indebærer. Det giver en form for ro,” siger Nanna Rasmussen.

Gode råd til mere overskud i dagligdagen

  • Øv dig i at holde pauser ved kun at arbejde i begrænset tid. Sæt et ur til at ringe, når det er tid til en pause. Hvis en aktivitet varer hele dagen, planlæg da en hviledag efter.
  • Bed om hjælp til aktiviteter, der ligger på grænsen af hvad du kan klare. Selvom du gerne vil klare det selv vil du formentlig opleve, at de du beder om hjælp faktisk gerne vil hjælpe.
  • Tag hjælpemidler i brug, hvis det betyder, at du kan fortsætte med en aktivitet. Det kan være svært første gang, men kan samtidig være grunden til at du kan fortsætte med en aktivitet du ellers blev nødt til at undgå.
  • Fysisk træning kan hjælpe dig med at klare dagligdagens aktiviteter. Dog skal træningen ikke være så udtalt at den slider på kroppen og kræfterne, men i stedet være med til at opbygge den. Se evt mere i vores pjece om motion for polioramte