Meningsfulde fællesskaber kan være nøglen

Der er ikke nogen hurtig løsning, når det kommer til at rydde ensomhed af vejen. At opsøge relationer, der har samme udgangspunkt som dig selv kan dog være et afgørende skridt på vejen.

Drister man sig til ærligt at fortælle om sin egen ensomhed til venner, bekendte eller andre kontakter, er det ikke altid, man bliver mødt på den mest hensigtsmæssige måde.

- Det er ikke alle, som kan overskue, hvis man begynder at tale om ensomhed. Samtidig lever vi i en meget løsningsorienteret tid, så er man først begyndt at tale om, at man har det svært, så er det næsten kutyme, at den anden part i samtalen hurtigt skal komme med en løsning eller tre. Oftest har det en lindrende effekt at blive lyttet til, men det kan være småstressende konstant at skulle forholde sig til alle andres råd og løsninger, siger Mette Nyrup, der er psykolog hos PolioForeningen.

Tag det i dit eget tempo

Hun opfordrer til, at man ikke lader sig tynge yderligere af andres velmente råd.

- Nej, for næste gang du møder vedkommende, skal du måske stå på mål for de der usandsynligt gode råd, du fik, men der er altså ikke nogen hurtig løsning på ensomhed. Det er bedre, hvis du kan tage det i dit eget tempo, det er jo dine følelser. Og det skal ikke gøre, at du ikke tør tale om de svære følelser, for det er enormt vigtigt, at man ikke bare fejer ensomhedsfølelsen væk. Hvis den opstår, så er det bedre at anerkende følelsen på et neutralt niveau, fordi man på et eller andet tidspunkt bliver man nødt til at gøre noget ved den. På den måde har man jo åbnet op for, at man stille og roligt kan arbejde sig ud af ensomheden og finde ud af, hvad den er relateret til, lyder det fra psykolog Mette Nyrup.

En afgørende del af processen kan være at opsøge fællesskaber og sociale kontekster, der gavner dig. Der er heldigvis mange muligheder for ensomme.

- Det er jo rigtig positivt. I Danmark har vi et fantastisk foreningsliv og et stort frivilligt liv, og de er store aktører på det her område. Det handler selvfølgelig om at kunne navigere i alle de her muligheder. Der er eksempelvis mange, som får en masse ud af indgå i fællesskaber, hvor man har samme udgangspunkt. Enten som følge af ensomhedsfølelsen i sig selv eller for eksempel kronisk sygdom,” pointerer Julie Christiansen, der er psykolog samt ph.d.-studerende.

Det rigtige fællesskab

- Er du polioramt og indgår i et fællesskab eller netværk med andre med polio, så kan det give noget helt særligt og værdifuldt. Det ser vi mange eksempler på. Andre polioramte forstår ofte, hvordan du har det, selvom udfordringerne selvfølgelig er individuelt farvede, men det handler alligevel grundlæggende om det samme, fortæller Mette Nyrup.

Også her gælder det om at mærke efter, hvad du kan rumme. For det kan være svært at opsøge andre og tale om personlige problemstillinger, hvis du står i en meget sårbar situation og måske på kanten til en depression.

- Så kan det måske være bedre at opsøge et fællesskab, hvor man er sammen af andre grunde: For eksempel madlavning, varmvandssvømning eller en hobby. Måske man har lyst til at engagere sig i frivilligt arbejde i en Røde Kors Butik. Det kan give et andet fokus, men du møder stadig andre mennesker. Så det kan være et sted at starte, hvor det ikke handler om grundproblematikker og dermed ikke overskrider noget, man ikke var klar til, lyder det fra PolioForeningens psykolog, Mette Nyrup.

Træk i håndbremsen

Dykker man ned i forskning på området, så er det dog vanskeligt at give et endegyldigt svar på, hvad der er bedst at gøre for mennesker, der føler sig ensomme, fortæller psykolog og ph.d.-studerende Julie Christiansen. Hun uddyber:

- Man har tidligere arbejdet med forskellige strategier, som handlede om at øge social støtte, øge det sociale netværk, arbejde med sociale færdigheder og til sidst med social kognition, det vil sige tanker om social interaktion. Der hvor vi i højere grad bevæger os hen nu, det er at se på, hvem der har brug for hvilken type hjælp.

Er man overbevist om, at ensomhedsfølelsen ikke forsvinder igen, eller har man haft den i adskillige måneder, så er det en god idé at søge professionel hjælp.

- Hvis du synes, at du i mere end en måned har haft det dårligt, det vil sige fysisk eller psykisk ubehag, som du ikke plejer at have, så skal du trække i håndbremsen. Det kan være, at du oplever søvnproblemer, ændringer i spisevaner eller måske ændrede alkoholvaner relateret til ensomhed. Så er det en god idé at søge rådgivning enten hos os eller din privatpraktiserende læge, som eventuelt kan henvise videre, lyder det fra Mette Nyrup.

PolioForeningens digitale tilbud

Hvis du er parat til at give teknologien en chance, kan du sagtens være social via en skærm - også selvom det kan virke lidt underligt de første gange. På grund af coronaepidemien er mange af PolioForeningens normale tilbud sat på pause og erstattet af digitale tilbud. 

Netværksgrupper

På vores netværksgrupper kan du møde andre, der kender til de udfordringer, der kan være ved at leve med følgerne efter polio.
Læs om netværksgrupper

Træning på hold

Vi udbyder en række forskellige hold, hvor du både får nærværende og erfaren træning på små hold.
Læs om vores holdtræning

Webinarer

Vi afholder i løbet af vinteren og foråret en række online foredrag.
Læs om vores webinarer

Træning på Facebook

Hver dag kl. 10.00 kan du på Facebook træne sammen med en fysioterapeut fra Specialhospitalet for Polio- og Ulykkespatienter.
Se PolioForeningens Facebookside

Artiklen er skrevet af Annette Aggerbeck og har været bragt i vores medlemsmagasin Livtag, nr. 4 2020