Tre råd om udetræning

Jacob Søndergaard giver dig her gode råd til at komme i gang med udetræning.

1. Aktiver dine sanser 

Gør brug af mindfulness og gør det i naturen. Husk på, at hvis du har en belastet krop, så er den sandsynligvis meget modtagelig over for stimuli, og det er derfor en god idé at gå langsomt frem.

Brug dine primære sanser: Et eksempel kan være at lytte til fuglene, til vinden i træerne eller til vandet i en bæk. Lyt først til noget, der er tæt på og derefter til noget, der er langt væk. Træk vejret dybt – hvad kan du fornemme? Mærk din kropskontakt mod underlaget. Sans noget, der er i din krop og noget, der er udenfor din krop.

Der er mange af de her små øvelser, som kan få dig til at blive tryg ved at færdes i skoven og tage alle sanseindtryk ind.

2. Hav er formål

Formålet med din træning skal stikke dybere end at komme i god form, og det skal meget gerne forbedre din livskvalitet på lang sigt. En god idé kan være at få sig en træningsmakker. Ikke nødvendigvis én, der kan nøjagtig det samme som dig, men én, du gerne vil dele oplevelserne med, for det gør dem stærkere.

Det næste step er, at der skal mestring til. En følelse af, at man bliver dygtigere. Så det er væsentligt at undersøge, hvilke muligheder der er tæt på dig. Er der en skov? Hvor kan jeg lære mere om friluftsliv? Hvis du for eksempel er nysgerrig på at samle planter, svampe eller tænde bål og sove i naturen, så er det også elementer, som både vil gøre dig mere fortrolig med at være aktiv udendørs, men også give en anden dimension til hele oplevelsen.

3. Vær forsigtig ambitiøs

Kom i gang med at bevæge dig på den måde, der passer til dig. At gå en tur i naturen kan være et godt sted at starte. Gør det et par gange om ugen, og når du er vant til den samme tur og har gået den mange gange i træk, så prøv at finde en rute, hvor der er lidt mere terræn. Måske nogle bakker: Gå på dem og udfordr dig selv på forskellige underlag.

Vil man tage det skridtet videre, kan man melde sig ind i en orienteringsløberklub. Ikke nødvendigvis for at løbe, men for at gå rundt med kort og kompas. Det giver enormt meget til hjernen, lidt i stil med folk, der spiller musik på højt niveau eller lærer et nyt sprog.

Artiklen er skrevet af Martin Hungeberg og tidligere bragt i vores medlemsmagasin, Livtag.