Gå til hovedindhold

Viden om træning

Som polioramt er det vigtigt at træne, men det skal ske på en måde, så du undgår at overbelaste dine muskler.

Motion for polioramte

Vi har lavet en brochure med både viden og idéer til øvelser, du kan lave derhjemme.

Polio rammer meget forskelligt, så det er ikke muligt at give generelle retningslinjer for, hvordan du bør træne. Det bedste råd er at lytte til din krop og respektere, når den siger stop. Det kan være svært at lære, hvis du fra barnsben er blevet oplært i at blive ved trods smerter og udmattelse.

Det er normalt, at muskler bliver trætte og ømme efter træning, men aktiviteten har været for hård, hvis muskelømheden eller trætheden varer mere end et til to døgn. Det gælder også, hvis den er så udtalt, at næste dag er ødelagt, eller du får kramper eller sitren i musklerne.

Når du har trænet, er det særligt vigtigt, at du efterfølgende giver musklerne fred og ro til at restituere og genopbygge kræfterne. Det betyder bl.a., at du skal overveje at nedsætte de daglige aktiviteter den dag, du træner.

Vedligeholdende træning

Mange polioramte har gennem deres liv trænet så meget, at de ikke kan opnå bedre funktion ved at træne yderligere. Målet med træningen bliver derfor at vedligeholde den muskelkraft, du allerede har opnået. Vedligeholdende træning behøver ikke at foregå så hyppigt eller belastende, som Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Det kan være en stor hjælp at få vejledning fra en fysioterapeut, der kender til polio for at få tilrettelagt et individuelt tilpasset træningsprogram.

Fem retningslinjer til din træning

Der er nogle overordnede retningslinjer, som du kan følge:

  • Gå langsomt frem
  • Træn med moderat belastning
  • Hold mange pause under træningen
  • Hvis du får kraftig sitren i musklerne eller muskelsmerter i flere dage efter træning, skal belastningen nedjusteres eller du skal afprøve en anden træningsform
  • Lad en erfaren fysioterapeut vejlede dig

Det anbefaler Sundhedsstyrelsen

For personer over 65 år lyder Sundhedsstyrelsens anbefalinger sådan her:

  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen
  • Udfør aktiviteter, der vedligeholder eller øger konditionen og muskel og knoglestyrken
  • Lav udstrækningsøvelser mindst to gange om ugen af mindst 10 minutters varighed
  • Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige.

Mere viden om forskellige træningsformer

Vi har samlet viden om forskellige typer af træning.