5 gode råd

Når livsomstændighederne bliver vanskelige, er det ekstra vigtigt passe godt på den fysiske og mentale sundhed. Her følger nogle gode råd til, hvordan du kan passe bedst på dig selv i en coronatid.
Det er en god idé at komme ud og få frisk luft hver dag

I en tid med corona er det naturligvis vigtigt at holde sig opdateret om situationen. Dog kan en kontinuerlig nyhedsstrøm have uhensigtsmæssige konsekvenser for vores velbefindende. Eksempelvis viser det sig, at en nyhedskanal som TV2 News over en periode på 2 timer gentager præcis de samme nyheder mellem 6 og 8 gange.

Hver gang vi hører en nyhed om corona, aktiveres vores stresssystem og organismen går i alarmberedskab. Hvis tv’et kører på nyheder flere timer om dagen, så bliver organismens alarmberedskab aktiveret rigtig mange gange i løbet af en dag og vil til sidst blive fastlåst i en tilstand af kronisk alarm.

Derfor er det vigtigt, at du sørger for at begrænse dit nyhedsindtag til et par daglige nyhedsudsendelser, og at du desuden sørger for at få dine informationer fra pålidelige kilder.

Når dagligdagen er præget af bekymring og usikkerhed, er det vigtigt at skabe struktur, hvor man kan, fordi struktur giver overblik og dermed forudsigelighed og ro. Strukturen gælder først og fremmest døgnrytmen. Forskning viser nemlig, at når vores døgnrytme forskydes med mere end en time, begynder vores krop allerede at blive stresset. Derfor er det en god ide, at du står op og går i seng på nogenlunde samme tid hver dag.

I en tid, hvor mange af de aktiviteter, vi plejer at deltage i, er suspenderet, er det desuden vigtigt at vi forsøger at lave vores eget dagsprogram, så der alligevel kommer nogle rutiner i hverdagen. Hvis du arbejder hjemme, er det eksempelvis vigtigt, at du tilrettelægger dit arbejde, så du arbejder indenfor den tid, du ellers ville have gjort, hvis du havde været på din arbejdsplads. Det kan ligeledes være gavnligt at sætte tid af til huslige pligter, træning osv. 

Fysisk og mental stimulation sætter gang i produktionen af kroppens egne lykkestoffer og har dermed positiv virkning på velværet generelt og humøret i særdeleshed. Desuden bliver hjernen optaget af andre ting, og har dermed mindre behov for at beskæftige sig med bekymringer, som vi alligevel har svært ved at gøre noget ved, når vi først har truffet vores forholdsregler. Det er altid en god ide at komme ud i naturen og få frisk luft.

Hvis det ikke er muligt at gå en tur, kan det også være fint at køre på en el scooter eller i kørestol. Uanset hvordan man kommer ud, bidrager en tur i det fri med positive sanseindtryk fra børn, der leger, en sød hund, der går forbi eller efterårets smukke farver. Andre bud på fysisk og mental stimulering kan være at finde nogle spændende træningshold på foreningens hjemmeside, løse en sudoku eller kryds og tværs, tegne, male eller lave håndarbejde.

I en travl hverdag tænker vi måske ikke så meget over det, men sociale relationer har stor betydning for vores mentale velvære, da samvær giver os en følelse af at høre sammen med vores flok. Mennesker som ikke har kontakt til andre oplever ofte ensomhed og depression, især hvis det manglende samvær ikke er selvvalgt. Derfor er det vigtigt fortsat at indgå i sociale relationer, og det kan sagtens lade sig gøre på flere måder, selv om det måske til at starte med føles akavet og anderledes.

Eftersom vi alle har brug for direkte nærhed, er det vigtigt at udvælge sig en håndfuld personer, som man kan mødes fysisk med. Det kræver naturligvis, at det er personer, som man kan aftale et sæt spilleregler med og have en velbegrundet tillid til, at de bliver overholdt. Desuden er det bare om at bruge telefon, videoopkald, sociale medier og de onlinetilbud, som eksempelvis PolioForeningen udbyder. Hvis teknikken driller, så find en person i din omgangskreds, som kan introducere dig til denne fagre nye verden.

Sidst men ikke mindst er det vigtigt at huske på, at denne situation med alle dens uvisheder og krav om pludselig tilpasning til nye retningslinjer, sætter os alle sammen under pres på forskellig måde. Derfor er det vigtigt, at du bestræber dig på at bære over med dig selv og andre, hvis I indimellem mister tålmodigheden.



Læs mere om corona i et polioperspektiv her